כיצד מתמודדים עם גרוש שלא משלם מזונות ילדים?

חיוב המזונות מוטל על האב ואינו תלוי ביכולתו הכלכלית

על פי החוק, תשלום דמי מזונות הילדים מוטל על האב באופן בלעדי ועליו לשלם דמי מזונות עבור כל ילד וילד. חיוב מזונות הילדים אינו תלוי ביכולתו הכלכלית של האב; גם אם האב עני מרוד חובה עליו לשלם מזונות.

כמו כן, חובת האב לשלם מזונות אינה קשורה לגובה הכנסותיה של האם, וגם אם האם מרוויחה הרבה כסף האב עדיין חייב לשלם את דמי המזונות.

האופציות שעומדות לרשותך: ביטוח לאומי או הוצאה לפועל

כאשר האב מתחמק מלשלם מזונות, החוק נותן בידייך כלים משמעותיים בכדי לאכוף את תשלום המזונות. בפנייך עומדות שתי אופציות: לפנות לביטוח לאומי או לפנות לרשות האכיפה והגבייה [להלן: 'הוצאה לפועל'], ולכל אחת מהן יתרונות וחסרונות.

פנייה לביטוח לאומי מותנית בכך שאת לא מרוויחה מעל סכום מסוים שנקבע בתקנות הביטוח הלאומי. כמו כן, היא מותנית בכך שאת לא מתגוררת עם החייב במזונות תחת קורת גג אחת. במידה ואת מרוויחה מעל הסכום שנקבע או מתגוררת עם החייב במזונות, עלייך לפנות לאופציה השנייה של הוצאה לפועל.

לעומת זאת, פנייה להוצאה לפועל אינה מותנית בגובה הכנסותייך ואינה תלויה בשאלה עם מי את מתגוררת; כל עוד יש בידייך פסק דין המחייב את הגרוש לשלם מזונות – ההוצאה לפועל תאכוף אותו עבורך.

פנייה לביטוח לאומי

האופציה הראשונה, הפשוטה יותר מבחינת ההליכים, היא לפנות לביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי ישלם לך מדי חודש בחודשו את הסכום שנקבע בפסק הדין או את הסכום שנקבע בתקנות המוסד לביטוח הלאומי – לפי הסכום הקטן מביניהם.

על פי רוב, סכומי המזונות שנפסקים על ידי בית המשפט או על ידי בית הדין גבוהים יותר מהסכומים המקסימליים שנקבעו בתקנות הביטוח הלאומי, ומשום כך רוב הסיכויים שתקבלי מהביטוח הלאומי סכום נמוך יותר מאשר הסכום שנקבע בפסק הדין. לקריאה נוספת

עם זאת, הביטוח הלאומי נוקט בהליכי הוצאה לפועל כנגד החייב בכדי להשיב לעצמו את הסכום ששילם לך במקום החייב. אי לכך, במידה והביטוח הלאומי מצליח להוציא מהחייב את מלוא הסכום שנקבע בפסק הדין, את תהיי זכאית לקבל מהביטוח הלאומי את ההפרש בין הסכום שקיבלת מהביטוח הלאומי לבין הסכום שנקבע בפסק הדין.

לחילופין, תוכלי לתבוע בעצמך בהוצאה לפועל את ההפרש בין הסכום שאת מקבלת מהביטוח הלאומי לבין הסכום שמגיע לך על פי פסק הדין.

פנייה להוצאה לפועל

האופציה השנייה היא לפנות ישירות להוצאה לפועל. לרשות ההוצאה לפועל יש כלי אכיפה יעילים אשר נועדו להפעיל לחץ על החייב לשלם את חובו. ביניהם: עיקול משכורת, עיקול נכסים, עיכוב יציאה מהארץ ואפילו מאסר.

בהוצאה לפועל תוכלי לבחור באחד משני מסלולים: מסלול רגיל בו התיק מתנהל ככל תיק של חייב בהוצאה לפועל, ומסלול מהיר מיוחד עבור מזונות ילדים. פרטים נוספים על שני המסלולים תוכלי למצוא באתר של רשות האכיפה והגבייה.

בכדי לפתוח תיק בהוצאה לפועל, עלייך לגשת ללשכת רשות האכיפה והגבייה באזור מגורייך, למלא טופס 'בקשה לביצוע פסק דין בענייני מזונות' ולצרף צילום תעודת זהות, עותק של פסק הדין ועוד מספר מסמכים.

מה קורה אם הגרוש טוען שהוא כן שילם לך מזונות?

כאשר הגרוש טוען, בשקר, שהוא כבר שילם לך מזונות – אין לך מה לדאוג. טענתו זו מכונה 'טענת פרעתי' ועל הטוען 'פרעתי' מוטלת חובת ההוכחה להוכיח ששילם את חובו. מכיוון שאת יודעת שהוא משקר, הרי שאת יודעת שלא יכולה להיות לו שום הוכחה לכך ששילם, וממילא, בהעדר הוכחה, טענתו תידחה על הסף.

אגב, מסיבה זו מומלץ לגרוש שמשלם מזונות לשמור את המסמכים המאשרים את העברת תשלום המזונות, ולא לשלם את המזונות בתשלום מזומן.